Geometric motifs in print design of Аrt Deco style

Download635.36 KB
Issue: 
Pages: 
129-139
Abstract: 

Geometric and self-similar in configuration Art Deco print design motifs
were investigated. On basis of composite analysis of printing products
samples of Art Deco style it was found that geometric shapes were used
in compositions as a background, to enhance the expressiveness of the
text, in composition of ornamental motifs, and the use of diagonal lines
and planes served as a viable component of the prospect and depth
by providing the three-dimensional and spatial image. The article reveals
that such receptions as the use of repetitions and self-similar elements
were used by artists to enhance the impression of semantic filling of the
leading theme in the compositions of printing products. The possibilities
of applying Art Deco style features, namely the use of geometric motifs
in modern graphic design, in particular in the system of professional
design education, were presented.

UDC: 
7.036:74.012:76.01
Language of publication: 
Українська
References: 

1. Яковлєв М. І. Історія використання геометрії в художньо-творчих процесах / М. І. Яковлєв // Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. – 2014. – Вип. 6. – С. 158-164.
2. Прищенко С. В. Геометричний стиль у рекламному дизайні / С. В. Прищенко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. – 2011. – № 2. – С. 202-205.
3. Элам К. Геометрия дизайна. Пропорции и композиция / Кимберли Элам. – СПб. : Питер, 2011. – 112 с.

4. Савельева О. О. Бывают странные сближенья / О. О. Савельева // Человек. – 2003. – Т. 4. – С. 55-65.
5. Филичева Н. В. Трансформация художественной образности в культуре модернизма / Н. В. Филичева. – СПб. : Таро, 2011. – 320 с.
6. Сомов Ю. С. Композиция в технике / Ю. С. Сомов. – М. : Машиностроение, 1972. – 279 с.
7. Revista Para Todos – J. Carlos [Електронний ресурс]. – 2011. – Режим доступу: https://artelocalizada.wordpress.com/2011/10/13/revista-para-todos-j-car....
8. Лагутенко О. Українська графіка першої третини ХХ століття / О. Лагутенко. – К. : Грані-Т, 2006. – 240 с.
9. Чайківський Б. «Фама» – рекламна фірма Романа Шухевича / Б. Чайківський. – Львів : Видавництво «Мс», 2005. – 104 с.