Українська скульптура кінця ХХ – початку ХХІ століть: ефект дифузії

Випуск вісника: 
Сторінки: 
4-10
Анотація: 

У статті представлено послідовний історичний розвиток української скульптури кінця ХХ – початку ХХІ ст. Підкреслено причини сповільненого прогресу у втіленні новаторських ідей та технологій у тривимірній пластиці через продовження використання пострадянського термінологічного поняття «Станкова скульптура» та монополію поколінь досвідченних майстрів на остаточний вибір і бачення творчих робіт молодих скульпторів, що в свою чергу значно гальмувало застосування сучасних тенденцій. Детально проаналізовано творчість художників, які визначали прогресивні характеристики української скульптури. Їх умовно поділено на три покоління. Детально проаналізовано три напрямки розмивання традиційних меж скульптури. Перший характеризує звернення до тривимірної пластики митців, які не навчалися фаху на спеціалізованих кафедрах. Другий напрям характеризує виразна причетність до скульптури митців, яких у радянській Спілці художників називали «прикладниками». Третій напрям позначає вихід скульптури у межі новітніх мистецьких форм – інсталяції, ланд-арту, боді-арту, перформансу, відео-арту. Подано приклади творчості відомих митців, нове бачення скульптури, технологічні аспекти, різноманітність матеріалів. Порушується питання концептуальних змін у виставковій тривимірній пластиці, які в останні роки значно впливають на публічну скульптуру. Визначено, що у процесі зміни поколінь українська скульптура позбувається пострадянських стереотипів, стає ближчою до людини, органічно входить у архітектурне чи природне середовище, втрачає звичні обриси.
 

УДК: 
73.03:316.734(477)«19/20»
Мова публікації: 
Українська
Список літератури: 

1. Андрій Бокотей Скло: альбом. Київ : Поліграфічна фірма «Оранта», 2008. 280 с.
2. Арт-Київ 2008. Київ : Оранта, 2008. 208 с.
3. Лисенко Л., Хоменко Я. Мистецтво скульптури ХХ ст. 1900–2000: Мистецтво України ХХ століття. Київ : Асоціація артгалерей України, 1998. С. 231–257.
4. Малишко М. Українське дерево. Образотворче мистецтво. 2005. № 2 С. 29– 33.
5. Маричевська А. Пра-пра-правісь Миколи Малишка. Образотворче мистецтво. 2011. № 2. С. 55–56.
6. Романишин Р. Terra. Київ : Фамільна друкарня «Huss», 2014. 144 с., іл.
7. Яців. Р. Ігор Стеф`юк (Львів): У складній мережі смислів. Музейний провулок. 2006. № 2 (6). С. 108–111.
8. Топ 10 найдорожчих робіт українських митців, які було продано на аукціонах 2017 року. URL : https://artslooker.com/top-10-naydorozhchikh-robit-ukrainskikh-mitsiv-ya... (дата звернення: 05.09.2019).