стаття становить частину наукового дослідження яке ввійде до теоретичної складової кваліфікаційної роботи освітнього рівня Магістр, яка вперше у науковій україномовній літературі описуватиме історію розвитку Фонду родини Раков Музею скла у Корнінгу та її вплив на розвиток сучасного студійного скла. В статті окреслено ключові принципи діяльності які покладені на підтримку молодих художників та науковців в дослідженні скла. Проведено історичний огляд заснування дослідницької бібліотеки Джульєтти К. та Леонарда С. Ракова, заснованої в 1951р., яка є найбільшою у світі бібліотекою про мистецтво та історію скла. Спеціальні колекції та архіви включають рідкісні серійні книги, колекційні рукописи, дизайнерські креслення, фотографії та ефемери. Архіви Бібліотеки Раков охоплюють матеріали, починаючи від середньовічних рукописів про скло і закінчуючи матеріалами сучасних художників. Акцентовано увагу на значимості Бібліотеки Раков як потужної платформи для наукових досліджень скла та його історії. Детально проаналізована грантова діяльність Комісії Раков, заснованої в 1986р. для художників які експериментують та пропонують нові форми вираження скла. Розглянуто низку робіт художників, номінованих премією Раков за період її існування з 1986 по 2020рр. Увагу зосереджено на творах мистецтва побудованих на синтезі матеріалів, які окрім ідейного змісту виокремлюються новаторством в технологічному підході. Проведено детальний аналіз специфіки виконання творів, їх концептуального значення та іноваційних особливостей. В контексті основної діяльності Фонду Раков, яка покладена на підтримку художників та науковців в дослідженні скла, проведено аналогію з премією професора А. Бокотея та її роль в розвитку сучасного скла україни. Підкреслено важливість подальших досліджень не тільки діяльності родини Раков, а мистецтва скла та його історії загалом.
1. Бокотей М. Анімалістична пластика у світовому дизайні художнього скла другої половини ХХ ст. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2015. Вип. 27. С. 137—145.
2. Бокотей М. Міжнародні симпозіуми гутного скла: оцінка впливу на розвиток дизайну українського гутного скла Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2016. Вип. 28. С. 278—286.
3. Мартинюк С. Давнє скло в Україні. Скло України. Київ. 2004. С. 176-196
4. Бокотей М. Провідні дизайнери українського гутного скла др. половини ХХ ст. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2016. Вип. 30. С. 248 - 261.
5. Казакова Л. Художественное стекло XX в.: Основные тенденции, ведущие мастера. К проблеме мирового студийного движения . Москва : Пинакотека, 2007. 272 с.
6. Ланцетти А. Изготовление художественного стекла : учебник для 41 художественных вузов и художественно-промышленного училища. Москва: Высшая школа, 1987. 304 с.
7. Петрякова Ф. Сучасне українське художнє скло. Київ : Мистецтво, 1980. 237 с.
8. Станкевич М. Протодизайн, концепції і морфологія дизайну. Нариси з історії українського дизайну ХХ століття Київ : НАМУ, 2012. С. 122—131.
9. Barovier Mentasti, Rosa. Glass Throughout Time: History and Technology of Glassmaking from the Ancient World to the Present. Skira, 2003.
10. RAKOW COMMISSION URL: https://www.cmog.org/collection/rakow-commission (Дата звернення: 10.12.20)
11. Corning Museum of Glass URL : http://www.cmog.org/
12. Dolez A. Glass Animals. 3500 years of artistry and design / A. Dolez. New York : Harry N. Abrams, Inc., publishers, 1988. 224 p.
13. FarbglashutteReichenbachGmbH URL: http://www.farbglas.de/en/index—en.php
14. Frantz S. Contemporary Glass : Corning Museum of Glass, 1989. 264 p.
15. Oldknow, Tina, Russel, Cristine. Voices of Contemporary Glass: The Heineman Collection. Hudson Hills, 2009. 382 p.
16. Opie, Jeniffer Hawkins. Contemporary International Glass. — Victoria & Albert Museum, 2004. 144 p.