з'явиться незабаром
Наукова новизна дослідження полягає у систематизації способів використання цифрових 3Д-технологій в сучасних дизайнерських колекціях, аналізі їхнього впливу на етапах проєктування, виготовлення та демонстрування одягу. Підкреслено важливість впровадження цих технологій у процес дизайн-освіти. Методи дослідження. Застосовано комплексний методологічний підхід, що базується на аналітичному, історичному, культурно-історичному, семантичному та формально-стилістичному методах.
Результати дослідження. Проаналізовано основні фактори та причини широкого розповсюдження, а також переваги та проблеми застосування методів 3Д-візуалізації в дизайні одягу на початку ХХІ століття. Досліджено особливості тривимірної візуалізації виробів і створення віртуальних прототипів одягу, підкреслено гнучкість, високу варіативність, легкість внесення змін та прогнозування у процесі створення одягу. Акцентовано на екологічності проєктування одягу в цьому напрямку.
Виявлено основні способи практичного застосування 3Д-інструментів у дизайні одягу, розглянуто вплив 3Д-візуалізації на цифрову трансформацію в дизайні одягу. Прослідковано сучасний стан розвитку цифрової моди в межах компаній, цифрових платформ та творчості окремих закордрнних та українських дизайнерів, розглянуто внесок конкретних творчих особистостей у формування сучасних модних тенденцій.
Підкреслено роль впровадження 3Д-технологій у процес навчання дизайнерів одягу, продемонстровано практичні способи їх застосування на прикладі робіт студентів кафедри дизайну костюму ЛНАМ. Проаналізовано віртуальні прототипи та реальні моделі одягу студентів, виявлено композиційно-технологічні та художньо-стилістичні характеристики таких виробів. Доведено, що студенти, які використовують інструменти 3Д-візуалізації, виявляють вищий рівень технологічної компетентності та креативності, що впливає на якість та ефективність їхніх дизайнерських робіт. Висновки статті підкреслюють необхідність інтеграції 3Д-візуалізації у навчальні програми для підготовки студентів відповідно до вимог сучасної індустрії моди.
- Гардабхадзе І. А. Інновації у дизайні: ролі, тенденції, управління, ефективність. Київ : КНУКіМ, 2019. 178 с.
- Гардабхадзе І. А., Островецька М. О. Інноваційні методи візуалізації результатів художнього проектування одягу в індустрії моди. Наукові записки КНУКіМ. 2012. № 13. C. 33–41.
- Дерман Л. М. Діджитал-проектування та презентація колекції одягу як автоматизована граматика ХХІ століття. Культура і сучасність. 2020. № 2. С. 118–122. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kis_2020_2_22 (дата звернення: 01.03.2024).
- Мазуренко С. Г., Бондаренко В. М. Використання 3D програм при вивченні моделювання одягу на уроках технологій в основній школі. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2021. Вип. 12, № 168. C. 133–136. DOI: 10.5281/zenodo.4769377
- Павлюк А., Кернеш В. Використання цифрових технологій в дизайні жіночого костюму. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 6. Т. 1. С. 163–169. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2023/01/315-1-163-169.pdf (дата звернення: 01.03.2024).
- Пашкевич К., Колосніченко М., Хівріна О., Дячук Н. Можливості сучасних програм для візуалізації одягу. Актуальні проблеми сучасного дизайну : збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної конференції. Київ : КНУТД, 2021. С. 298–301. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17974 (дата звернення: 01.03.2024).
- Раденн Т. 3Д-візуалізація моделі одягу. Німеччина, 2019. URL: https://x.com/visualatelier8/status/1112785902970048512 (дата звернення: 31.05.2024).
- Черевач В. Цифрова мода: основні чинники виникнення та соціокультурне значення. Питання культурології. 2023. № 42. C. 307–315. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293804
- Ямаджі К. 3Д- візуалізація моделі одягу. Японія, 2017. URL: https://www.creativeboom.com/inspiration/bright-bold-and-crazy-digital-pop-art-by-kota-yamaji-with-tokyo-influences/ (дата звернення: 31.05.2024).
- Baron K. Carlings Phygital T-Shirt Gives Virtual Fashion The Accessible Vibe Brand Land’s Been Waiting For. Forbes. 9. 12. 2019. URL: https://www.forbes.com/sites/katiebaron/2019/12/09/carlings-phygital-t-shirt-gives-virtual-fashion-the-accessible-vibe-brand-lands-been-waiting-for/?sh=64d6a1913a86 (Last accessed 4.03.2024).
- Bertrand M., Bouchard S. Applying the technology acceptance model to VR with people who are favorable to its use. Journal of Cyber Therapy & Rehabilitation. 2008. Vol. 1, № 2. P. 200–210.
- Carlings. Колекція одягу Neo-EX. Норвегія, 2018. URL: https://hypebeast.com/2018/11/carlings-digital-clothing-collection-details (дата звернення: 31.05.2024).
- Chereshnivska. 3Д- візуалізація моделі одягу. Україна, 2021. URL: https://innovation.24tv.ua/ukrayinskiy-brend-chereshnivska-stvoryuye-3d-odyag-novini-bilorus_n1700962 (дата звернення: 31.05.2024).
- Choi K-H. 3D dynamic fashion design development using digital technology and its potential in online platforms. Fashion & Textiles. 2022. Vol. 9. № 9. DOI: https://doi.org/10.1186/s40691-021-00286-1
- Connelly L. Bright, bold and crazy digital pop art by Kota Yamaji with Tokyo influences. Creative boom. 2017. URL: https://www.creativeboom.com/inspiration/bright-bold-and-crazy-digital-pop-art-by-kota-yamaji-with-tokyo-influences/ (Last accessed 4.03.2024).
- Davidson E. E. 3D clothes and VR fashion week: meet the duo making them happen. Dazed. 2020. URL: https://www.dazeddigital.com/fashion/article/50005/1/institute-digital-fashion-catty-taylor-leanne-elliott-young-3d-clothes-vr-tech (Last accessed 4.03.2024).
- DressX : official website. URL: https://dressx.com (Last accessed 4.03.2024).
- Eriksson L., Kabakibi Kh. The role and use of 3D-simulations in fashion design. Stockholm : Stockholm University, 2023. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1784464/FULLTEXT01.pdf (Last accessed 4.03.2024).
- Hämmerle V., Mühlenbein C., Rüßmann M., Gauger Ch., Rohrhofer St. Why Fashion Must Go Digital–End to End. Boston Consulting Group : website. 2020. URL: https://www.bcg.com/publications/2020/why-fashion-must-go-digital-end-to-end (Last accessed 4.03.2024).
- Hanifa. Колекція одягу Pink Label. Конго, 2020. URL: https://www.dezeen.com/2020/06/05/hanifa-pink-label-congo-fashion-collection-3d-models/ (дата звернення: 31.05.2024).
- Makryniotis T. 3D Fashion Design: Technique, Design and Visualization. London : Batsford, 2015. 176 p.
- Mett Catty Tay. Stemettes : website. URL: https://stemettes.org/zine/articles/meet-catty-tay/ (Last accessed 4.03.2024).
- Moen M. Carlings Won't Actually Let You Wear Their New Collection IRL. Paper. 2018. URL: https://www.papermag.com/carlings-neo-ex#rebelltitem22 (Last accessed 4.03.2024).
- Papachristou E, Kalaitzi D, Pissas V. A methodological framework for the integration of 3D virtual prototyping into the design development of laser-cut garments. Journal of Engineered Fibers and Fabrics. 2023. Vol. 18. DOI: 10.1177/15589250231194621
- Plekai. Світшот флісовий рожевий. Україна, 2022. URL: https://plekai.com/product/sweatshirt_fleece_polar_pink/ (дата звернення: 31.05.2024).
- Särmäkari N., Vänskä A. “Just hit a button!’ – fashion 4.0 designers as cyborgs, experimenting and designing with generative algorithms. International Journal of Fashion Design, Technology and Education. 2021. Vol. 15, № 2. P. 211–220. DOI: 10.1080/17543266.2021.1991005.
- The Fabricant. Puma. Візуалізація одягу. Нідерланди, 2020. URL: https://kaiserlicht.at/portfolio/pumaxthefabricant/ (дата звернення: 30.05.2024).
- Viklund K. 6 brands that are leading the way for virtual fashion. Scandinavian Mind : website. 2021. URL: https://scandinavianmind.com/news/6-brands-that-are-leading-the-way-for-virtual-fashion (Last accessed 4.03.2024).
- Zhang J. Research on the Application of 3D Virtual Simulation Technology in Fashion Design from the Perspective of Meta Universe. Scientific and Social Research. 2022. Vol. 4. P. 19–23. DOI: 10.26689/ssr.v4i12.4550