Цифрові трансформації в дизайні одягу початку ХXI століття

Повний текст статті
з'явиться незабаром
Випуск вісника: 
Сторінки: 
119-128
Анотація: 

Наукова новизна дослідження полягає у систематизації способів використання цифрових 3Д-технологій в сучасних дизайнерських колекціях, аналізі їхнього впливу на етапах проєктування, виготовлення та демонстрування одягу. Підкреслено важливість впровадження цих технологій у процес дизайн-освіти. Методи дослідження. Застосовано комплексний методологічний підхід, що базується на аналітичному, історичному, культурно-історичному, семантичному та формально-стилістичному методах.

Результати дослідження. Проаналізовано основні фактори та причини широкого розповсюдження, а також переваги та проблеми застосування методів 3Д-візуалізації в дизайні одягу на початку ХХІ століття. Досліджено особливості тривимірної візуалізації виробів і створення віртуальних прототипів одягу, підкреслено гнучкість, високу варіативність, легкість внесення змін та прогнозування у процесі створення одягу. Акцентовано на екологічності проєктування одягу в цьому напрямку.

Виявлено основні способи практичного застосування 3Д-інструментів у дизайні одягу, розглянуто вплив 3Д-візуалізації на цифрову трансформацію в дизайні одягу. Прослідковано сучасний стан розвитку цифрової моди в межах компаній, цифрових платформ та творчості окремих закордрнних та українських дизайнерів, розглянуто внесок конкретних творчих особистостей у формування сучасних модних тенденцій.

Підкреслено роль впровадження 3Д-технологій у процес навчання дизайнерів одягу, продемонстровано практичні способи їх застосування на прикладі робіт студентів кафедри дизайну костюму ЛНАМ. Проаналізовано віртуальні прототипи та реальні моделі одягу студентів, виявлено композиційно-технологічні та художньо-стилістичні характеристики таких виробів. Доведено, що студенти, які використовують інструменти 3Д-візуалізації, виявляють вищий рівень технологічної компетентності та креативності, що впливає на якість та ефективність їхніх дизайнерських робіт. Висновки статті підкреслюють необхідність інтеграції 3Д-візуалізації у навчальні програми для підготовки студентів відповідно до вимог сучасної індустрії моди.

УДК: 
687:7.091:004.92
Мова публікації: 
Українська
Список літератури: 
  1. Гардабхадзе І. А. Інновації у дизайні: ролі, тенденції, управління, ефективність. Київ : КНУКіМ, 2019. 178 с.
  2. Гардабхадзе І. А., Островецька М. О. Інноваційні методи візуалізації результатів художнього проектування одягу в індустрії моди. Наукові записки КНУКіМ. 2012. № 13. C. 33–41.
  3. Дерман Л. М. Діджитал-проектування та презентація колекції одягу як автоматизована граматика ХХІ століття. Культура і сучасність. 2020. № 2. С. 118–122. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kis_2020_2_22 (дата звернення: 01.03.2024).
  4. Мазуренко С. Г., Бондаренко В. М. Використання 3D програм при вивченні моделювання одягу на уроках технологій в основній школі. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2021. Вип. 12, № 168. C. 133–136. DOI: 10.5281/zenodo.4769377
  5. Павлюк А., Кернеш В. Використання цифрових технологій в дизайні жіночого костюму. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 6. Т. 1. С. 163–169. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2023/01/315-1-163-169.pdf (дата звернення: 01.03.2024).
  6. Пашкевич К., Колосніченко М., Хівріна О., Дячук Н. Можливості сучасних програм для візуалізації одягу. Актуальні проблеми сучасного дизайну : збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної конференції. Київ : КНУТД, 2021. С. 298–301. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17974 (дата звернення: 01.03.2024).
  7. Раденн Т. 3Д-візуалізація моделі одягу. Німеччина, 2019. URL: https://x.com/visualatelier8/status/1112785902970048512 (дата звернення: 31.05.2024).
  8. Черевач В. Цифрова  мода: основні  чинники  виникнення  та  соціокультурне  значення. Питання культурології. 2023. № 42. C. 307–315. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293804
  9. Ямаджі К. 3Д- візуалізація моделі одягу. Японія, 2017. URL: https://www.creativeboom.com/inspiration/bright-bold-and-crazy-digital-pop-art-by-kota-yamaji-with-tokyo-influences/ (дата звернення: 31.05.2024).
  10. Baron K. Carlings Phygital T-Shirt Gives Virtual Fashion The Accessible Vibe Brand Land’s Been Waiting For. Forbes. 9. 12. 2019. URL: https://www.forbes.com/sites/katiebaron/2019/12/09/carlings-phygital-t-shirt-gives-virtual-fashion-the-accessible-vibe-brand-lands-been-waiting-for/?sh=64d6a1913a86 (Last accessed 4.03.2024).
  11. Bertrand M., Bouchard S. Applying the technology acceptance model to VR with people who are favorable to its use. Journal of Cyber Therapy & Rehabilitation. 2008. Vol. 1, № 2. P. 200–210.
  12. Carlings. Колекція одягу Neo-EX. Норвегія, 2018. URL: https://hypebeast.com/2018/11/carlings-digital-clothing-collection-details (дата звернення: 31.05.2024).
  13. Chereshnivska. 3Д- візуалізація моделі одягу. Україна, 2021. URL: https://innovation.24tv.ua/ukrayinskiy-brend-chereshnivska-stvoryuye-3d-odyag-novini-bilorus_n1700962 (дата звернення: 31.05.2024).
  14. Choi K-H. 3D dynamic fashion design development using digital technology and its potential in online platforms. Fashion & Textiles. 2022. Vol. 9. № 9. DOI: https://doi.org/10.1186/s40691-021-00286-1
  15. Connelly L. Bright, bold and crazy digital pop art by Kota Yamaji with Tokyo influences. Creative boom. 2017. URL: https://www.creativeboom.com/inspiration/bright-bold-and-crazy-digital-pop-art-by-kota-yamaji-with-tokyo-influences/ (Last accessed 4.03.2024).
  16. Davidson E. E. 3D clothes and VR fashion week: meet the duo making them happen. Dazed. 2020. URL: https://www.dazeddigital.com/fashion/article/50005/1/institute-digital-fashion-catty-taylor-leanne-elliott-young-3d-clothes-vr-tech (Last accessed 4.03.2024).
  17. DressX : official website. URL: https://dressx.com (Last accessed 4.03.2024).
  18. Eriksson L., Kabakibi Kh. The role and use of 3D-simulations in fashion design. Stockholm : Stockholm University, 2023. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1784464/FULLTEXT01.pdf (Last accessed 4.03.2024).
  19. Hämmerle V.,  Mühlenbein C., Rüßmann M., Gauger Ch., Rohrhofer St. Why Fashion Must Go Digital–End to End. Boston Consulting Group : website. 2020. URL: https://www.bcg.com/publications/2020/why-fashion-must-go-digital-end-to-end (Last accessed 4.03.2024).
  20. Hanifa. Колекція одягу Pink Label.  Конго, 2020. URL: https://www.dezeen.com/2020/06/05/hanifa-pink-label-congo-fashion-collection-3d-models/ (дата звернення: 31.05.2024).
  21. Makryniotis T. 3D Fashion Design: Technique, Design and Visualization. London : Batsford, 2015. 176 p.
  22. Mett Catty Tay. Stemettes : website. URL: https://stemettes.org/zine/articles/meet-catty-tay/ (Last accessed 4.03.2024).
  23. Moen M. Carlings Won't Actually Let You Wear Their New Collection IRL. Paper. 2018. URL: https://www.papermag.com/carlings-neo-ex#rebelltitem22 (Last accessed 4.03.2024).
  24. Papachristou E, Kalaitzi D, Pissas V. A methodological framework for the integration of 3D virtual prototyping into the design development of laser-cut garments. Journal of Engineered Fibers and Fabrics. 2023. Vol. 18. DOI: 10.1177/15589250231194621
  25. Plekai. Світшот флісовий рожевий. Україна, 2022. URL: https://plekai.com/product/sweatshirt_fleece_polar_pink/ (дата звернення: 31.05.2024).
  26. Särmäkari N., Vänskä A. “Just hit a button!’ – fashion 4.0 designers as cyborgs, experimenting and designing with generative algorithms. International Journal of Fashion Design, Technology and Education. 2021. Vol. 15, № 2. P. 211–220. DOI: 10.1080/17543266.2021.1991005
  27. The Fabricant. Puma. Візуалізація одягу. Нідерланди, 2020. URL: https://kaiserlicht.at/portfolio/pumaxthefabricant/ (дата звернення: 30.05.2024).
  28. Viklund K. 6 brands that are leading the way for virtual fashion. Scandinavian Mind : website. 2021. URL: https://scandinavianmind.com/news/6-brands-that-are-leading-the-way-for-virtual-fashion (Last accessed 4.03.2024).
  29. Zhang J. Research on the Application of 3D Virtual Simulation Technology in Fashion Design from the Perspective of Meta Universe. Scientific and Social Research. 2022. Vol. 4. P. 19–23. DOI: 10.26689/ssr.v4i12.4550