Сучасне текстильне панно України в техніках локального фарбування

Випуск вісника: 
Сторінки: 
66-73
Анотація: 

Українська художня тканина часів незалежності часто реалізується у формі унікального рукотворного панно. Стаття покликана з’ясувати образно-тематичну, стилістичну, технологічну динаміку мистецтва українського панно в техніках поверхневого (локального) декорування від початку 2000-х і дотепер, кореляції згаданих компонент, охарактеризувати особливості творчості найбільш продуктивних митців.

У статті розглянуто питання термінології, що застосовується у вітчизняній практиці, проведено її аналіз та порівняння з міжнародною. З’ясовано, що найпоширеніші терміни тісно пов’язані з історією їх виникнення, відображають особливості технології і часто в своїй основі є синонімічними. Проаналізовано творчість українських митців, котрі працюють у царині текстильного панно з точки зору технології, тематики, проблематики, образного втілення. З’ясовано, що найбільш поширеною технікою є гарячий батик. У поєднанні з лляним полотном техніка друку часто застосовується для відображення тем етнічного забарвлення, посилення ідеї національної ідентичності. У форматі текстильного панно втілюється релігійна, філософська проблематика. Після повномасштабного вторгнення російських військ в Україну з’явилися виразні втілення теми війни. Численна група творів присвячена красі природи, довкілля. Зображення низки творів формується питомо текстильними засобами, здебільшого це образно-асоціативні твори в техніках вільного розпису, тай-дай, ситодруку, екопринту.

Прикметною ознакою останніх десятиріч є поява цифрового друку на тканині. Одним зі стимулів процесу є уведення дисципліни «Комп’ютерне проєктування» у навчальні програми кафедри художнього текстилю ЛНАМ. Українське текстильне панно в техніках поверхневого декорування характеризується широким образно-тематичним спектром, розлогим технічним арсеналом.

УДК: 
745.52(477)“20”
Мова публікації: 
Українська
Список літератури: 
  1. Боб’як Д. Д. Тенденції розвитку художнього розпису по тканині західного регіону України кінця ХХ – початку ХХІ століття. Вісник ХДАДМ. 2016. № 4. С. 86–92.
  2. Дутка Р. М. Українські вибійчані тканини: дис … канд. мистецтв.: 17.00.06 / НАН України, Інститут народознавства. Львів, 1995. 186 с.
  3. Печенюк Т. Г. Розпис на тканині. Історія декоративного мистецтва України: У 5 т. Т.5.. НАН України, ІМФЕ ім. М.Т. Рильського. Київ, 2016. С. 265–276
  4. Печенюк Т. Г. Розпис тканини в Україні (20-і – початок 90-х рр. ХХ ст.): автореф. дис. ... канд. мистецтв. : 07.00.06 Львів, 1996. 24 с.
  5. Цуркан К. С. Комп’ютерна графіка як виражальний засіб у художньому текстилі (на матеріалі переглядів, практик, дипломних захистів та виставок кафедри художнього текстилю ЛНАМ 2017–2018 рр.). Актуальні проблеми гуманітраних та природничих наук: матеріали V міжнар. Наук.-практ. конф. Харків, 2018. С. 27–31.

6. Чегусова З. Печенюк Т. Г. Розписний текстиль в громадському інтер’єрі. Історія декоративного мистецтва України: у 5 т. Т.5. Київ, 2016. С. 277–284.

7. Чегусова Зоя. Професійне декоративне мистецтво України доби глобалізації (кераміка, скло, текстиль): шляхи розвитку. Сучасне українське декоративне мистецтво: збереження національної своєрідності в умовах глобалізації : монографія. / НАН України, ІМФЕ ім. М. Рильського. Київ, 2019. С. 54–89.

8. Чегусова Зоя. Професійний художній текстиль України ХХ – початку ХХІ століття. Образно-пластична і стильова еволюція. Декоративне мистецтво України ІХ-ХХІ століть: стильові трансформації, художні інтерпретації, загальноєвропейський контекст. НАН України, ІМФЕ ім. М. Рильського. Київ, 2019. С. 408-495.

9. Яковець І. До до питання про класифікацію способів нанесення рисунків на текстильні матеріали. Вісник ХДДАМ , 2008. № 12. С. 156–162

10. Constantine M., Larsen J.L. The Art Fabric: Mainstream. Tokyo, New York and San Francisko: Kodansha International Ltd., 1985. 272 p.