Проаналізовано ключові аспекти праць вітчизняних науковців e контексті історичного розвитку образотворчого мистецтва та мистецького середовища Львова загалом у час розвалу тоталітарного режиму та в перші роки незалежності України. На основі методу систематизації та синтезу інформації вдалось окреслити теоретичну базу дослідження львівського постмодернізму кінця 1980-х — початку 1990-х років. Висвітлено наукові джерела, де частково продемонстрований вплив постмодернізму на мистецтво Львова та зазначено, що ситуація, характерна для всієї України, набула яскравого вираження у Львові: митці почали частіше організовувати виставки, які вже не потребували затвердження спілкою художників. Автори відмовлялись від радянських шаблонів і прагнули розширити творчий діапазон форм і методів. Почався протест проти старої практики «безликої творчості». Відповідний період у Львові можна охарактеризувати як час розквіту постмодернізму, який взаємодіяв зі світовими тенденціями та еволюціонував у нові форми. Вагомий внесок в освітлення цього періоду зробили мистецтвознавці Г. Вишеславський, О. Голубець, А. Ложкіна, В. Сидоренко, Г. Скляренко, Б. Шумилович та Р. Яців. Продемонстровано джерельну базу: каталоги, альбоми та інші видання з виставкових проєктів. Виявлено, що значна частина згадок у газетах, пресрелізів, маніфестів і фотографій з виставок зберігаються в приватних колекціях.
Мета статті — зʼясувати стан висвітлення в українському науковому дискурсі впливу постмодерністських тенденцій на образотворче мистецтво Львова кінця 1980-х — початку 1990-х років.
Акцентовано увагу на несистемному та вибірковому огляді постмодерністського мистецтва цього періоду в працях українських дослідників загалом та браку наукових публікацій, присвячених безпосередньо мистецтвознавчому аналізу львівського образотворчого мистецтва кінця 1980-х — початку 1990-х років, за рахунок чого ця проблема залишається малодослідженою та нерозкритою.
- Боднарчук В. Мистецьке життя 1980–1990-х рр.: основні події. Народознавчі зошити. 2013. № 4. С. 762–764.
- Бурлака В. Постмедійна оптика. Українська версія. Київ : Arthuss, 2019. 400 с.
- Вишеславський Г. Художні процеси у сучасному мистецтві України 1990-х рр. Сучасне мистецтво. 2008. Вип. 5. C. 7–63. URL : http://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-files/Suchasne-mystectvo-2008.pdf (дата звернення: 02.05.2023)
- Вишеславський Г. Contemporary art України – від андеграунду до мейнстріму. Київ : ІПСМ НАМ України, 2020. 256 с.
- Голубець О. Мистецтво XX ст.: український шлях. Львів : Колір ПРО, 2012. 200 с.
- Голубець О. Між свободою і тоталітаризмом: Мистецьке середовище Львова другої половини XX століття. Львів : Академ. експрес, 2001. 176 с.
- Голубець О. Українське мистецтво XX ст. Львів : Колір ПРО, 2022. 200 с.
- Гундорова Т. Післячорнобильська бібліотека. Український літературний постмодерн. Київ : Критика, 2005. 263 с.
- Ковач Т. Українська графіка 1980–1990-х років. Українська академія мистецтв, 2013. Вип. 30. С. 123–131.
- Ложкіна А. Перманентна революція. Мистецтво України XX – початку XXІ століття. Київ : ArtHuss, 2019. 544 c.
- Луговська А. Динаміка становлення мистецьких інституцій Львова періоду незалежності. Художня культура. Актуальні проблеми. 2022. №18. С. 87–95. URL : http://hudkult.mari.kyiv.ua/article/view/260430 (дата звернення: 11.01.2024)
- Мала хронологія мистецьких подій і пам’ятних дат XX століття: Україна – світ : Локально-індивідуальний дослідницький ракурс : довідник / авт.-упоряд. Р. Яців. Львів : Апріорі, 2021. 544 с.
- Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ століття : у 2 кн. / ред.-упоряд. О. Авраменко. Київ : Інтертехнологія, 2006. Кн. 2. 656 с.: іл.
- Нога О., Яців Р. Мистецькі товариства, об’єднання, угруповання, спілки Львова (1860–1998): Матеріали до довідника. Львів : Українські технології, 1998. 128 с.
- Петрова О. Семантичне перехрестя. Форми художньої свідомості в мистецтві України 1985–1995 рр. Мистецтвознавчі рефлексії: Історія, теорія та критика образотворчого мистецтва 70-х років XX ст. – початку XXІ ст.: зб. ст. Київ : Видавничий дім «КМ Академія», 2004. С. 40–41.
- Петрова О. Третє Око: Мистецькі студії: зб. ст. Київ : Фенікс, 2015. 480 с.
- Пігель Ю. Сценічний костюм львівських театрів кінця ХХ – початку ХХI століття. Художні особливості, пошуки образності. Львів : Аз-Арт, 2009. 180 с.
- Сидоренко В. Візуальне мистецтво від авангардних зрушень до новітніх спрямувань: Розвиток візуального мистецтва України XX–XXІ століть. Київ : ВХ [студіо], 2008. 187 с.
- Скляренко Г. «Нова хвиля» і українське мистецтво кінця ХХ століття. Сучасне мистецтво. 2009. Вип. 6. С. 188—196. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/S_myst_2009_6_18 (дата звернення: 21.04.2023)
- Скляренко Г. На берегах: нотатки до українського мистецтва XX століття: зб. ст. Київ, 2007. 126 с.
- Скляренко Г. Сучасне мистецтво України. Портрети художників. 4-те вид. Київ : ArtHuss, 2020. 472 c.: іл.
- Скляренко Г. Українські художники: з відлиги до незалежності. Київ : ArtHuss, 2020. Т. 2. 288 с.
- Триколенко С. Т. Українська сценографія кінця ХХ–початку ХХІ ст.: основні тенденції розвитку та авторські позиції : дис… канд. філос. наук : 26.00.01 / Національна академія наук України. Київ, 2017. с. 239 URL : https://er.nau.edu.ua/bitstream/NAU/47640/1/диссертация%20-%20обрезание%203.pdf (дата звернення: 27.05.2024)
- Шумилович Б. Відмовляючись від соціалізму: альтернативні простори Львова 1970–2000-х років. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. 2013. Вип. 23. С. 602–614. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uks_2013_23_53 (дата звернення: 21.04.2023)
- Яців Р. Львівська графіка 1945–1990. Традиції та новаторство. Київ : Наукова думка, 1992. 120 с.
- Яців Р. Сучасні митці. Львівщина: Історико-культурні та краєзнавчі нариси. Львів : Центр Європи, 1998. С. 371–388.