Подано огляд культурно-мистецьких процесів у Галичині першої третини ХХ ст., перелік подій, мистецьких об’єднань та найвизначніших постатей. Проаналізовано взаємовплив польського та українських мистецьких середовищ із врахуванням освітніх процесів. Відзначено взаємозв’язок індивідуальних мистецьких практик та культурно-мистецьких угрупувань на формування мистецького середовища Галичини означеного часового періоду. Основну увагу приділено формуванню мистецького середовища Галичини у першій третині ХХ ст., чинникам, які вплинули на цей процес. Встановлено, що активні соціально-культурні, політичні, мистецькі процеси вплинули на розвиток культурно-мистецького життя Галичини першої третини ХХ ст., розширили можливості для розвитку творчих особистостей. У 1920-х рр. культурно-мистецьке життя Львова набуває ще більшої динаміки, тут з’являються найрізноманітніші європейські напрями у мистецтві, відкриваючи нові імена світу мистецтва. У травні 1920 р. відкрито виставку формістів, у якій взяли участь молоді львівські художники, серед яких Станіслав Матусяк, Людвіг Лілле, Софія Вожімер. У жовтні 1921 р. у Львові відкрито виставку формістів за участю поляків і українців, про що інформував на своїх сторінках «Львівський Кур’єр». Можливість створювати мистецькі об’єднання та обмінюватися здобутками вплинула і на розвиток фахових інституцій, і на географію проведених галичанами мистецьких заходів. Завдяки численним ініціативам розвивалося культурно-мистецьке життя Галичини та встановилися чіткі мистецькі контакти по лініях Краків-Львів, Львів-Лодзь, Львів-Варшава. Важливу роль, зокрема, у такому процесі, відіграла діяльність «Краківської групи», яка у жовтні 1933 р. організувала першу офіційну мистецьку виставку у Львівському товаристві приятелів красних мистецтв. Осмислення поглядів та значення творчості митців та мистецьких угрупувань у культурно-мистецькому та суспільно-політичному житті Галичини першої третини ХХ ст. відкривають нові погляди на мистецьке середовище Галичини та дають можливість визначити їх місце та закономірність впливів на формування українського образотворчого мистецтва ХХ – ХХІ ст.
- Антонич Б. Національне мистецтво: Спроба ідеалістичної системи мистецтва. Образотворче мистецтво. 1993. № 3–4. С. 51–54.
- Асєєва Н. Світові художні напрямки і українське мистецтво 1920–1930 рр.: трансформація орієнтирів. Соціалістичний реалізм і українська культура : матеріали наук. конф., (Київ, 8-9 жовтня 1999 р.) Київ : Національний художній музей України, 1999. С. 9–11.
- Бірюльов Ю. Метафора, барва, звук : культура авангарду. Львівщина : історико-культурні та краєзнавчі нариси. Львів : Центр Європи, 1998. С. 267–288.
- Голубець О. Між свободою і тоталітаризмом. Мистецьке середовище Львова другої половини ХХ століття. Львів : Академічний експрес, 2001. 175 с.
- Горбачов Д. На карті українського авангарду. Українське мистецтво та архітектура кінця ХІХ – початку ХХ ст. Київ : Наукова думка, 2000. С. 93–105.
- Горбачов Д. Український авангард 1910–1930. Київ, 1996. 150 с.
- Лісна І. Становлення державності в Галичині (1918–1923 рр.). Тернопіль, 2001. 92 с.
- Маркин Ю. Искусство тоталитарных режимов в Европе 1930-х годов. Истоки, стиль, практика художественного синтеза : у 2 кн. Кн. 2. ХХ век. Художественные модели мироздания. Москва : Наука, 1999. С. 121–137.
- Стеблій Ф. Духовний П’ємонт українців. Львівщина: історико-культурні та краєзнавчі нариси. Львів, 1998. 221с.
- Яців Р. Мистецький Львів до і після 1956 року: імунітет contra канон. Народознавчі зошити. 1998. № 4. С. 434–445.
- Baranowizc Z. Polska awangarda artystyczna 1918–1939. Warszawa, 1975. 65 р.
- Devies N. Boze igrzysko. Kraków : Znak, 1991. T. II. 905 р.
- Dziamski G. Incredulity Towards Metanarratives and the Discourse on Art in Central Europe. Bulletin de la societe des sciences et des lettres de Łódź. 1998. Vol. XLVIII. S. 81–91.
- Jaworski S.Awangarda. Warszawa,1992. 126 р.
- Jakimowicz I. Stanislaw Osostowizc. Listy. Kraków, 1978. 56 р.
- Horodynski S. Zrzeszenie niezałeżnych ukraińskich plastyków (A.N.U.M.) Glos Plastyka. Kraków, 1934. № 7–8. S. 4.
- Hollender T. Artystyczny Lwów przez okulary pogodnego filozofa. Awangarda. 1933. № 4. S. 2.