Культурні рефлексії кольору в моді ХХ – початку ХХІ ст. (історичний досвід)

Випуск вісника: 
Сторінки: 
70-78
Анотація: 

Висвітлюються питання колірних переваг у творчості дизайнерів ХХ – початку ХХІ ст. Дослідницька проблема досить непроста, так оскільки ґрунтується на широкому спектрі об’єктивних і суб’єктивних аспектів індивідуальної творчості. Соціокультурна, геополітична канва, з одного боку, індивідуальний психологічний досвід, фізіологічні засади, з іншого, – формували стійкі або нетривалі колірні рефлексії у творчості дизайнерів. Індивідуальні виражальні засоби кольору, його психофізіологічні властивості в мистецтві, перш за все, образотворчому, розглядаються в наукових працях спорадично. Дослідники кольору із царини фізики, хімії, історії, соціології, психології, урбаністики, мистецтвознавства, дизайнери, маркетологи про колір говорять різне, мають власні переконання і концепції. З роками поступ у розумінні синтетичності явища кольору став відчутнішим, оскільки фахівці-природознавці намагаються порозумітися з представниками гуманітарних наук. До цього сьогодні закликають сучасні дослідники Мішель Пастуро, Лорі Рейд, Розалінд Ормістон, Майкл Робінсон та ін., але комплексного дослідження кольору в мистецтві костюму, творчості провідних дизайнерів ХХ і ХХІ ст. практично відсутні. Кольори Ельзи Скіапареллі, Коко Шанель, Ів Сен Лорана, Джанні Версаче, Валентіно, Рея Кавакубо дуже часто, пориваючи з усталеною традицією і «функціональною сумісністю» кольору і форми, виступають виразниками естетичних і етичних уподобань дизайнера, з урахуванням викликів часу. Впливаючи на самопочуття людини, колір містить історичну пам'ять, семантику, які співвідносяться з його характеристиками і місцем у культурі. Поодинокий, розпорошений і не систематизований науковий матеріал з колірного сприйняття і переваг дизайнерів одягу в різного характеру публікаціях спонукає до подальшого вивчення.

УДК: 
140:2/685.34.012˝19˝/˝20˝
Мова публікації: 
Українська
Список літератури: 

1. Гете И. В. К учению о цвете (хроматика). Психология цвета. Сб. Пер.с англ. Москва: «Рефл-бук», Киев: «Ваклер». 1996.

2. Демиденко Ю. Дизайнерский черный. Теория моды: одежда, тело, культура. Москва: Новое Литературное Обозрение. №3 (13), 2009. С.

3. Зелинг Ш. Мода. Век модельеров: 1900-1999. Konemann, 2000.

4. Найденская Н., Трубецкова И. Мода. Цвет. Стиль. Москва: «ЭКСМО».  2012.

5. Пастуро М. Зеленый. История цвета. Библиотека журнала «Теория моды». Москва: Новое Литературное Обозрение. 2018.

6. Пастуро М. Красный. История цвета. Библиотека журнала «Теория моды». Москва: Новое Литературное Обозрение. 2019.

7. Пастуро М. Синий. История цвета. Библиотека журнала «Теория моды». Москва: Новое Литературное Обозрение. 2015.

8. Пастуро М. Черный. История цвета. Библиотека журнала «Теория моды». Москва: Новое Литературное Обозрение. 2017.

9. Попова Л. Привычки, обычаи и излюбленные цвета итальянских дизайнеров моды. Теория моды:одежда, тело, культура. Москва: Новое Литературное Обозрение. – №3 (13), 2009.

10. Скляреннко В. М. 100 знаменитостей мира моды Харьков.: Фолио, 2006.

11. Тканко З. Мода в Україні ХХ століття. Львів. «АР-ТОС». 2015.

12. Сharo, Mora. El color en la moda / Mora Сharo, San Martin Macarena. – Espana: maomao publications, 2008.

13. Сolor Moves art and fashion by Sonia Delaunay // Thames & Hudson. 2010.

14. Lehnert G. Storia della moda. Del ХХ secolo. Konemann. Koln. 2000.