Навчальні методи українських сценографічних шкіл ХХ ст. у контексті європейської театральної практики

Випуск вісника: 
Сторінки: 
80-87
Анотація: 

Розглянуто умови формування та розвитку українських сценографічних шкіл ХХ ст. у контексті революційних процесів європейського та українського театрального мистецтва. Визначено причини виникнення та наслідки впровадження у європейську та українську сценографічну практику двох театральних реформ ХХ ст., а також вплив на освітній процес зміни функції театру в суспільстві, завдань сценографії та ролі сценографа в створенні вистави.

Проаналізовано умови виникнення та розвитку, творчі платформи й педагогічні методи найбільших українських сценографічних шкіл: макетної майстерні при театрі «Березіль» Леся Курбаса та Вадима Меллера 20–30-х рр. ХХ ст.; академічної школи сценографії у Харківському художньому інституті Бориса Косарєва 20–60-х рр. ХХ ст.; сценографічних лабораторій при театральному товаристві й у Київському художньому інституті Данила Лідера 70–80-х рр. ХХ ст. і львівської школи практичної сценографії кінця ХХ ст.

З’ясовано, що сьогодні в Україні не провадиться системних наукових досліджень мистецтва сценографії як особливого виду образотворчого мистецтва. Зазначено, що для задоволення потреб українських театрів у професійних сценографах однієї освітньої програми критично недостатньо, особливо зважаючи на суттєву зміну арсеналу засобів: заміну живописних задників відеопроєкціями; розширення можливостей світлової апаратури, розвитком цифрових 3D-технологій тощо; а також «дедраматизацію» вистави – заміну сюжету хронікальним зображенням, монтажем, колажем, наближення театрального мистецтва до гепенінгу, перформансу, енвайронменту, де акцент переноситься з твору на сам процес артдіяльності.

Доведено, що нові реалії потребують термінового збільшення кількості професійних сценографів та актуалізації навчальних методів сучасної української школи сценографії – з урахуванням методичного досвіду попередніх національних сценографічних шкіл та відповідно до нових викликів часу. Відкриття нової освітньої програми «Сценографія» є нагальною потребою для успішного розвитку українського театрального мистецтва та подальшої інтеграції в європейський культурний простір.

УДК: 
792.071.1:37.01](477)*19*
Мова публікації: 
Українська
Список літератури: 
  1. Кашуба-Вольвач О. Педагогічні програми з Фортеху. Огляд авторських концепцій та їх аналіз. Сучасне мистецтво. 2008. Вип. 5. С. 191–211.
  2. Клековкін О. THEATRICA. Лексикон / Ін-т проблем сучас. мис- тецтва НАМ України. К. Фенікс, 2012. 800 с.
  3. Ковальчук О. Сценографічна школа Д. Лідера. Процеси становлення та реалізації в часі. Сучасні проблеми художньої освіти в Україні. Ін-т проблем сучасного мистецтва. Київ : ІПСМ АМУ, Софія. 2009. С. 114–135
  4. Козак Б. Життя і творчість Леся Курбаса. Львів ; Київ ; Харків : Літопис, 2012.
  5. Лабинский М. Філософія театру. Лесь Курбас. Київ : Основи ; Харків : Олександр Савчук, 2022.
  6. Лідер Д. Театр для себе. Мистецтво. Київ, 2004. 104 с.
  7. Меллер В. Макетна майстерня «Березіль». Київ : Глобус., 1925. № 4. С. 163–164.
  8. Руденко-Краєвська Н. Основи сценографії. Частина перша. Навчальний посібник. ЛНАМ, Львів, 2020. 194 с.
  9. Руденко-Краєвська Н. В. Основи сценографії. Частина друга. Функції сценографії. Навчальний посібник. ЛНАМ, Львів, 2022.
  10. Чернова М. Борис Васильович Косарєв. Мистецтво. Київ, 1969. 67 с.
  11. Чечик В., Павлова Т. Борис Косарев: 1920-ті роки. Від малярства до теа-кіно-фото. Родовід. Київ, 2009. 288 с.
  12. Фіалко В.Творчий метод Данила Лідера. Антиквар. 2017. № 5–6. С.18–26.
  13. Фіалко В. Український театр 1970-х —1980-х років: режисерсько-сценографічні пошуки. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття. Академії мистецтв України. Інтертехнологія. Київ, 2006. С. 607 – 695.
  14. Шмагало Р. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ – середини ХХ століття: структурування, методологія, художні позиції. Львів: Українські технології, 2005. 528 с
  15. Braun, Kazimierz, Braun, Justyna. The Great Reform of Theatre. Ossolineum. Wrocław. 1984. 384 р.
  16. Budnyk A. The importance of meller’s model workshop experience for modern design education. Demiurge: ideas, technologies, perspectives of design Vol. 3 No 1. 2020. р. 69–84.
  17. Lehmann Hans-Thies. Postdramatic Theatre. Verlag der Autoren, D-Frankfurt of Main. 1999. 225 р.