На основі застосування принципів системного підходу, порівняльно-історичного, формально-стилістичного, семіотичного, герменевтичного методів аналізу охарактеризовано художні особливості інтерпретації сакральної теми у творчості Михайла Дзиндри періоду «пластичних асоціацій» і в більш пізніх творах митця.
Розкрито сутність «пластично-асоціативної» концепції майстра. Встановлено, що твори сакрального змісту посідають чільне місце в його «пластично-асоціативному» доробку 1967–1974 років. З’ясовано, що особливостями їх образно-пластичних вирішень є «позаканонічний» діалог з релігійною традицією, її інтимне ліричне проживання, використання сакральної теми як «точки входу в площину національного», асоційованість форм із широким спектром культурних змістів, вираження традиційного новаційними формальними засобами. Наголошено на інспірованості робіт сакральної тематики досвідом кубізму, помітній у геометризації та деструкції форм людського тіла з наступним конституюванням нової художньої реальності, заснованої на взаємодії ліній та площин. Виявлено, що характерним для творів аналізованої тематичної групи є застосування пластичних знахідок О. Архипенка (внутрішніх просторових цезур, контрформ, поліхромії, активної взаємодії форм із простором) і художніх прийомів П. Пікассо. Продемонстровано, що особливостями композицій М. Дзиндри на сакральну тему є контрасти статики та динаміки, ліній, масштабів, об’ємів, виразність силуетів, символічна значущість кольорів.
Акцентовано на граничному образному та пластичному узагальненні скульптором низки зображень та їх піднесенні до «образів-парадигм». Відзначено, що особливістю окремих творів є «трансформація» семантики та пластики при коловому огляді, що інтригує та захоплює глядача.
Підкреслено, що чільне місце в аналізованій типологічній групі посідають іронічні, гротескні образи, засновані на сприйнятті сакрального крізь призму народної релігійності, в тональності казок і фольклору, поєднанні буденного з надприродним та уведенні зображеного в особистий емоційний світ. Аргументовано твердження, що синкретизмом повсякденного, земного та міфічного, відтворенням надприродного як буденного вони суголосять «магічному реалізму», зокрема оповіданням Ґабріеля Ґарсіа Маркеса.
З’ясовано, що значній частині творів розглянутої типологічної групи притаманна «вимога» природного простору експонування та розкриття додаткових аспектів образів на його тлі.
- Бойчук. Б. Ліс скульптур Михайла Дзиндри. Свобода. 1973. № 192. С. 4.
- Бойчук. Б. Музей Михайла Дзиндри у Львові. Свобода. 1992. № 75. С. 2.
- Будьмо знайомі – Михайло Дзиндра : скульптура, графіка. До 90-річчя з дня народження / упор. С. Дзиндра. Львів : б. в, 2010. 76 с.
- Волощак Ю. Брати Дзиндри родом із Демні. Галицька брама. Львів : Центр Європи, 2013. Ч. 10–12. С. 19–23.
- Голубець О. Магія третього виміру. Скульптурна пластика кінця ХІХ – початку ХХІ століття. Львів : «Колір ПРО», 2020. 143 с.
- Голубець О. М. Мистецтво ХХ ст. : український шлях. Львів : «Колір ПРО», 2012. 200 с.
- Голубець О. Між свободою і тоталітаризмом. Львів : Академічний експрес, 2001. 172 с.
- Гординський С. 20-та виставка ОМУА. Святослав Гординський про мистецтво / упор. Х. Береговська. Львів : АПРІОРІ, 2015. С. 674–677.
- Гординський С. Мюнхенська образотворча виставка (від окремого звітодавця). Святослав Гординський про мистецтво / упор. Х. Береговська. Львів : АПРІОРІ, 2015. С. 236–239.
- Дзиндра С. Архітектоніка у творчості Михайла Дзиндри. Образотворче мистецтво. 2023. № 1–2. С. 48–49.
- Дзиндра С. Довга дорога додому. Львів : Простір-М, 2021. 84 с. іл.
- Історія українського мистецтва : У 5-ти т. / гол. ред. Г. Скрипник, наук. ред. Т. Кара-Васильєва. Т. 5 : Мистецтво ХХ ст. Київ : НАН України, ІМФЕ ім. М.Т. Рильського, 2007. 1048 с.
- Кейван І. Українські митці поза Батьківщиною. Едмонтон – Монреаль : Clio Editions, 1996. 226 c.
- Космолінська Н. Музей – у подарунок Львову. Галицька брама. 2005. № 124–126. С. 30–31.
- Круп’як Ю. І. Михайло Дзиндра: невідоме ім’я в сучасній українській скульптурі. Вісник КНУКіМ. Серія : Мистецтвознавство. 2013. Вип. 28. С. 88–93.
- Немет А. Михайлові Дзиндрі – 100. Youre Art. URL : https://supportyourart.com/stories/lvivskyj-modernizm-myhajlovi-dzyndri-100/ (дата звернення : 20.01.2023).
- Новоженець Г. Образотворче мистецтво української діаспори 1940–1970 років : поліваріантність художнього досвіду. Львів : «Кальварія», 2015. 280 с.
- Осадча О. А. Репрезентація християнської традиції в українському мистецтві другої половини ХХ – початку ХХI століття : дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.05 / Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2020. 242 с.
- Певний Б. Перші п’ятнадцять років. Досвід об’єднання митців-українців в Америці. Майстри нашого мистецтва. Нью-Йорк : Українська вільна академія наук в США, видавнича група «Сучасність», 2005. С. 341–362.
- Скульптура Михайла Дзиндри : каталог-монографія / упор. Б. Мисюга. Львів : Вид-во «Лілея-НВ», 2001. 343 с.
- Скульптура Михайла Дзиндри : каталог творів виставки в Львівській картинній галереї (квітень – травень 1995 року) / вступ. ст. Є. Шимчук. Флорида – Львів : «Шлях Перемоги», 1995. 16 с.
- Соловій Ю. Будьте знайомі : Михайло Дзиндра. Про речі більші, ніж зорі. Мюнхен : Сучасність. С. 29–33.
- Федишин І. Скульптор Михайло Дзиндра. Сучасність. 1972. № 1 (133). С. 113–114.